Surfing White Sands, New Mexico

Om at fare vild i nationalpark, feste med cowboys, og nøgenbade i måneskæret..

Texas highway

Hot, hot hot Texas baby.
Om den intense varme havde gjort os desorienterede skal jeg ikke kunne sige. Men i dag blev Ales, Jorge, Van og jeg væk i Big Bend Nationalpark! Vi havde startet dagen med at vandre ca. 4 timer gennem klippelandskabet ad The Window Trail. I skyggen ved udsigtspunktet The Window havde vi nydt vores frokost og soppet i kilden på tilbagevejen, før vi mistede orienteringssans! Det resulterede i en kæmpe omvej i den bagende sol, mens vores vandflasker stille og roligt løb tørre for indhold. Efter adskillige timer, med solen som vores eneste pejlingsmærke og råb uden at få svar, fandt vi tilbage til bussen, fuldkommen udmattede og lettede!

TERLINGUA

Derpå kørte vi et smut forbi spøgelsesbyen Terlingua: En sand Texas flække med et beboertal på 250 mennesker, hvoraf 5 af dem (som taget direkte ud af en film) sad iført cowboyhatte og nød iskolde bajere i skyggen på verandaen foran den lokale butik. De nikkede galant med hattene til mig, mens jeg entrerede for at købe kaffe.

texas-big-bend

Big Bend National Park

texas-the-window-trail

Udsigtspunktet på The Window Trail

Kaffe i Terlingua

LA KIVA BAR

Efter dette bette pitstop satte vi kursen mod den fjerntliggende bar La Kiva – bogstavelig talt en bar in the middle of fu….. nowhere! Vi parkerede i heden i den fjerne del af landevejen, direkte ned til den café-latte-brune flod, og 1, 2, 3 minutter senere var jeg iført bikini i gang med at krydse floden. En fantastisk skøn og fuldkommen og aldeles tiltrængt afkøling. HALLELUJA 🙂
Sammen med Chris og  Van svømmede og plaskede jeg rundt og lod os rive med af den stærke strøm igen og igen, smurte os ind i mudder og exfolierede vores kroppe til vi havde den blødeste babyhud.
Vi må have været i vandet i mindst halvanden time, før vi begyndte at føle det lidt for koldt og på tide at gå op. Mudderet gav mig de skønneste naturkrøller. Og med min nye solkulør, smækre hår, rene tøj og et par øreringe, følte jeg mig for første gang på turen lækker – pragtfuldt 🙂
Da vi kom op til baren, hvor de andre allerede var i fuld sving med den super lækre mexikanske middag, var der også ca. 10 af dem, der straks roste mit garn og look. Det føltes SÅ rart – både at blive rost, men også derved at få fokus væk fra tanken om, at denne øde bar midt i ørkenen dekoreret med kranier var så tro en kopi af filmen From Dusk Till Down, at jeg ventede bartenderen når som helst ville sætte sine skarpe hjørnetænder i struben på en af os..

Alkoholen blev flittigt slugt, og folk blev mere og mere sociale, glade, højtråbende og fjollede.
Jeg trak mig lidt fra selskabet for at opleve mere af den lokale stemning, og faldt i en flere timer lang snak med den lokale ranger Gary.

Ind vandrede cowboys – den ægte vare med cowboyhatte, cowboystøvler, jeans, halsklud osv. Og før aftenen var omme, havde jeg fået alle deres familiehistorier, om deres mange søskende, deres skift fra arbejdsplads til arbejdsplads fra stat til stat landet rundt, og at de pt. arbejder med at udbore en brønd til vandingsanlægget på nabobyens golfbane.
Ales kom over og nussede mit hår og ryg, og jeg blev på skift vartet op med øl og drinks af Ales og rangeren Gary, mens de pure nægtede at lade mig give omgange. Så siger vi da mange tak.

La Kiva

La Kiva – dette billede er undtagelsevis ikke mit eget – jeg tog ingen den aften. Det tilhører Gallivant.com

MÅNESKINSBADNING

Ved midnat lukkede baren, og festen fortsatte i bedste stil ved lejren. Vi startede med at gøre klar til nattens under-åben-himmel-overnatning ved at tage alle de ledige madrasser ud af bussen. Efter jeg havde slæbt 5 stk. ud, ville jeg til at arrangere min “seng”, hvorpå højlydte Vien (te’en der ikke helt smagte mig i Las Vegas, Nevada) viste mig væk fra min soveplads med ordene om, at der sov hun og Melissa, og jeg sov derovre – mens hun pegede i retning af presenningen, hvor der ingen madrasser var (endnu). Så satte jeg mig i øjenhøjde med hende og sagde roligt “Nu har jeg taget fem madrasser ud. Du har ikke taget nogen ud. Og nu kommanderer du, hvor folk skal sove? Det synes jeg er virkelig dårlig stil!” Hun sagde ikke noget, og i samme øjeblik inviterede Chris mig ned at måneskinsbade.
Klart 🙂 Så Ales, Chris, Van, Kate, Jorge, Mikel og jeg hoppede alle splitteravende nøgne ud i floden og havde en pragtfuld svømmetur og fælleskæde-massage med mudderskrub i måneskæret. Hvilken frihed. Peace man. Hver dag på denne tur bliver mere og mere vidunderlig og oplevelsesrig.

Imens sad Victoria og Rob på bredden og holdt baywatch, mens de kissemissede.

Tilbage på land igen fortsatte vi råhyggen med kolde øl, jokes og sang på den anden side af bussen, fra hvor de andre sov.

Som trætheden tog over, lagde jeg mig i ske med Ales under stjernerne og faldt straks i dyb søvn.

Rejsedagbogen er en inspirations- og underholdningslæsning om at besøge de fleste stater i USA, kokkerere i det fri, sove under stjernerne med klapperslanger, vandre nationalparkerne, og udforske byernes kultur- og festliv, som jeg gjorde på grundig og primitiv vis i 2009.
Du kan følge med i roadtrippen lige fra begyndelse i:
dag 1
  Roadtrip USA – en dagbogsrejse. Dag 1 San Francisco
dag 2 “If you’re going to San Francisco. Be sure to wear some flowers in your hair”.
dag 3 Da jeg var spærret inde i “hullet” på Alcatraz
dag 4 trampet ned af en midaldrende dame i et baglokale i San Franciscos chinatown
dag 5 Zion Nationalpark, Utah
dag 6 Las Vegas, Nevada
dag 7 Grand Canyon, Arizona
dag 8 Sov mellem kaktusser og klapperslanger
dag 9 Surfing White Sands, New Mexico