Da jeg svømmede fra Mexico til USA, med frygt for snigskytter

Når 1,5 mio. flagermus maler himlen sort

usa-june-2009-texas-bikere

Yderst behagelig start på morgenen: Barton Springs – en helt ren kilde. Vandet var isnende koldt, så Allison, Omer og jeg svømmede godt til det første minut, til vi fik varmen. En efter en blev de øvrige rejsefæller færdige med morgenmaden og kom ned og joinede os i denne naturskønne afkøling.
Bagefter gik vi ind i de kønsopdelte fællesbade, der mest af alt mindede mig om et charmerende tyrkisk badehus.

Austin, Texas

Så var vi klar til at nyde en fuld dag i Austin – Texas’ hovedstad.
En lille flok af os lagde ud med en tur til biblioteket og en time foran computerskærmen. Åh civilisation – I’m back. (red.; denne rejse foregik uden mobiltelefon, bærbar eller lignende). Indbakken meldte 54 nye beskeder fra venner og familie siden sidste besøg for snart to uger siden. Mine fingre spurtede hen over tastaturet i pendulfart i forsøget på at svare på så mange forespørgsler mm. som muligt, før min time udløb.

Derpå satte Omer, Mikel, Jorge, Ales, Eve, Aki og jeg kurs mod først en frokost på en mellemøstlig restaurant, og efterfølgende Texas State Capitol Building, som emmede af sydstats-stolthed! Navnet “Texas” var at finde på alt fra lamper til stuk i loftet til dørkarme osv. Vi var en fantastisk gruppe: masser af sjov, grin og hygge (særligt på vores gentagne  ture i en elevator i ren sikkerhedscelle look a like).
Senere vandrede vi ned mod 6th street, som var fuld af læderklædte bikere og deres motorcykler. OVERALT blev der festet grundigt igennem med kolde bajsere til tonerne af rockmusik og spindende motorer.

Til slut blev varmen for overvældende for mig, og jeg nuppede en øl på en bar med Vien, Debbie, Rob og Van, før jeg drog videre ud i byen på egen hånd. Jeg var ret opsat på at blive klippet og få en mohawk/hanekam i en frisørsalon Lonely Planet anbefalede. Men på vej dertil ophørte fortovet, og resten af vejen var kun tilgængelig via bil. Så det måtte jeg opgive. Til gengæld førte dette mig på en oplevelsestur forbi adskillige hyggelige barer med live musik med blues og country, (endnu) en frokost på famøse Wahoss’s Fish Taco, samt en chaishake i Whole Foods (USAs økologiske delikatesse supermarkedskæde, som oprindeligt startede i denne by), og til slut en tur ud ad spændende Congress Street i sydlig retning, hvor jeg selvfølgelig badede i floden. Surprise surprise 😉
Kort forinden mødte jeg Ales. Grundet måden han ser på mig på, rører mig, vil det samme som mig og klods op ad mig tyder kraftigt på han er blevet forelsket. Øv. Det var ellers lige så hyggeligt gensidigt at flirte for sjov ind imellem. Men nu bliver det pludselig så alvorligt grundet risikoen for han bliver såret/vred/bitter, hvis jeg fortsat synes det er sjovt ind imellem, og på andre tidspunkter siger fra. Så vil jeg hellere holde en ren venskabelig afstand.

Himlen malet sort af flagermus

En halv time før solnedgang bevægede vi os hen til broen, hvor næsten alle de andre allerede sad samlet på græsset nedenfor. Da solens sidste stråler forlod vort syn, vågnede 750.000-1.500.000 flagermus fra deres skønhedssøvn under broen og malede himlen sort på deres fælles færd ud i natten. Et imponerende syn!
Mit tip til andre rejsende: dette syn nydes bedst oppe fra midten af broen med blikket rettet mod øst.
Et andet tip er at tilbringe nogle shoppingtimer syd for broen, i den sydlige ende af Congress Street. Flere af de andre havde shoppet der i løbet af dagen, og da jeg senere passerede disse lukkede kitch forretninger, følte jeg ærgelse over udelukkende at have tilbragt dagen i den modsatte ende af byen.
Selvfølgelig havde Omer været en del af shoppegruppen – han synes altid at træffe de bedste valg. Så jeg vil for fremtiden bruge ham som mit pejlingsmærke for, hvad jeg bør se og lave – dejlig nemt. I stil med hvordan Linda altid formåede at bestille den lækreste ret på diverse spisesteder.

Victoria og Rob (som utvivlsomt har en romance kørende) samt Chris, Omer, Ales, Kate, James og jeg fik os en rigtig tex-mex middag med fajitas osv. på Guero’s, før vi hoppede ind i et par taxaer tilbage til bussen – klar til en overnatskørsel mod New Orleans.

Jeg sov behageligt bagest i bussen mellem Eve og Ales. Og bortset fra en enkelt nattetisning i måneskæret på en landevej sov jeg en tung vidunderlig tiltrængt 8 timer straight. zzzzz zzzz…..

usa-june-2009-texas-state-capitol-2

usa-june-2009-texas-elevator

usa-june-2009-texas-state-capitol

Rejsedagbogen er en inspirations- og underholdningslæsning om at besøge de fleste stater i USA, kokkerere i det fri, sove under stjernerne med klapperslanger, vandre nationalparkerne, og udforske byernes kultur- og festliv, som jeg gjorde på grundig og primitiv vis i 2009.
Du kan følge med i roadtrippen lige fra begyndelse i:
dag 1
  Roadtrip USA – en dagbogsrejse. Dag 1 San Francisco
dag 2 “If you’re going to San Francisco. Be sure to wear some flowers in your hair”.
dag 3 Da jeg var spærret inde i “hullet” på Alcatraz
dag 4 trampet ned af en midaldrende dame i et baglokale i San Franciscos chinatown
dag 5 Zion Nationalpark, Utah
dag 6 Las Vegas, Nevada
dag 7 Grand Canyon, Arizona
dag 8 Sov mellem kaktusser og klapperslanger
dag 9 Surfing White Sands, New Mexico
dag 10 Om at fare vild i nationalpark, feste med cowboys, og nøgenbade i måneskæret..
dag 11 Da jeg svømmede fra Mexico til USA, med frygt for snigskytter