Da jeg svømmede fra Mexico til USA, med frygt for snigskytter

rio-grande Efter en nat under åben himmel midt i Texas´ afsvedede ødemark, vågnede jeg ved solopgangens første stråle. Glad, ja en skøn følelse i hele mit sind. En meter fra os vraltede en roadrunner "mik mik" rundt. Trods relative tømmermænd var jeg den første på benene, og smuttede gennem det støvede sandjord ned og strintede ved den café-latte-brune flod, og hjalp derpå flittigt til med morgenmaden. Heden tog til minut for minut, og efter at have pakket lejren sammen satte vi os på lukseriøs vis til rette i den A/C afkølede bus, og satte kurs mod Rio Grande - floden der deler USA og Mexico. Trods den stærke strøm i den mudrede flod lykkedes det os snildt at svømme de ca. 75 meter på tværs af den over til Mexico. Det var ikke første gang jeg krydsede en landegrænse uden pas og indrejsetilladelse, men det var første gang jeg foretog handlingen med begrundet udkig efter fremmedhadende snigskytter. I særdeleshed på vej tilbage til USA, efter vi på mexicansk side havde smurt os ind i et tykt lag mudder fra top til tå, og ladet det tørre ind til vi lignede en flok vilde bushmen, eller for den sags skyld illegale indvandrere ;-) Efter en uges sveden i heden og leg i mudder, var det nu tid til en seriøs hovedrengøring. Bussen blev tømt og rengjort, vores tøj vasket, og på en rasteplads tog vi ægte brusebade i brusekabiner med shampoo til. Wow. På parkeringspladsen sluttede vi den store badedag af med at kokkerere tomatsuppe og salat. Endnu en storslået dag var bragt til ende. Vi satte på ny bussen i gang, og i skrivende stund kører vi gennem Texas i retning af Austin. Efter 3 timers kørsel har vi fortsat kun hede med kaktusser og bjerge i det fjerne på begge sider af bussen. Texas er en gold stegende hed stat! Det mærkedes i særdeleshed da bussens A/C satte ud.. Efter sveddryppende 10 minutters overvejelse smed jeg til sidst - ligesom fyrene - min top, og sidder nu i shorts og BH. Hvorfor kan en fyr sidde i bar overkrop på helt naturlig vis, mens en pige føler sig halvnøgen ved at gøre det samme trods BH? Og endda efter vi badede splitteravende nøgne sammen i går..

Hvor er det smukkeste eller mest spændende sted, du har svømmet?

Rejsedagbogen er en inspirations- og underholdningslæsning om at besøge de fleste stater i USA, kokkerere i det fri, sove under stjernerne med klapperslanger, vandre nationalparkerne, og udforske byernes kultur- og festliv, som jeg gjorde på grundig og primitiv vis i 2009.  Du kan følge med i roadtrippen lige fra begyndelse i: dag 1  Roadtrip USA – en dagbogsrejse. Dag 1 San Francisco dag 2 “If you’re going to San Francisco. Be sure to wear some flowers in your hair”. dag 3 Da jeg var spærret inde i “hullet” på Alcatraz dag 4 trampet ned af en midaldrende dame i et baglokale i San Franciscos chinatown dag 5 Zion Nationalpark, Utah dag 6 Las Vegas, Nevada dag 7 Grand Canyon, Arizona dag 8 Sov mellem kaktusser og klapperslanger dag 9 Surfing White Sands, New Mexico dag 10 Om at fare vild i nationalpark, feste med cowboys, og nøgenbade i måneskæret..